STRONA GŁÓWNA

       ABS

       ASR
       ESP
       AIRBAG
       NAPINACZE

       BEZP. BIERNE

       AUTOR

 

Pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa

Stosuje się trzy poziomy bezpieczeństwa przy wykorzystaniu pirotechnicznych pasów:
- I poziom - dwa napinacze psów sterowane przez specjalny kalkulator.
- II poziom - poduszka powietrzna dla kierowcy i dwa napinacze pasów sterowane przez elektroniczną centralkę AIRBAG.
- III poziom - dwie poduszki powietrzne i dwa napinacze pasów sterowane przez elektroniczną centralkę AIRBAG.

Różnice w budowie kalkulatora w stosunku do poprzednich układów AIRBAG posiada jedynie wersja, w której samochód jest wyposażony tylko w pirotechniczne napinacze pasów. Kalkulator składa się z takich elementów jak:
- czujnik zderzenia,
- rezerwa energii,
- urządzenie odpalające,
- część diagnostyczna.

Rys. 13. Schemat blokowy kalkulatora układu pirotechnicznych napinaczy pasów.

W przypadku
samochodu wyposażonego w chociażby w jedną poduszką powietrzną i pirotechniczne pasy budowa układu SRS jest taka sama jak tylko dla samych poduszek po-wietrznych. Dodatkowo jest tylko zmieniona budowa jednego z mocowań pasa oraz program analizujący rodzaj zdarzenia, który wysyła sygnały o ewentualnym odpaleniu nie tylko do dwóch generatorów gazu, ale też do ładunków znajdujących się w napinaczu.

Podczas zderzenia czujnik CRASH SENSOR w module sterującym układu mierzy opóźnienie wynikające ze zderzenia. Mikroprocesor oblicza wartość opóźnienia i na tej podstawie ustala przebieg opóźnienia podczas całego zderzenia. Ważną rolę od-grywają tu takie parametry jak kąt i prędkość zderzenia. Przebieg opóźnienia jest następnie porównywany z charakterystykami przechowywanymi w pamięci modułu sterującego. Po przekroczeniu określonego progu, czujnik SAFING SENSOR (wyłącznik zabezpieczający) jest pytany o sygnał. Gdy tylko czujnik SAFING SENSOR rozpozna minimalną wymaganą wartość opóźnienia następuje włączenie prądu do układu zapłonu. W zależności od rozpoznanego stopnia ciężkości wypadku, moduł sterujący wyzwala oba pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa lub obie poduszki powietrzne i oba pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa.

Więcej firm samochodowych stosuje napinacze klamer napinających pasy bezpieczeństwa niż napinacze samo zwijacza pasa, dzięki takiemu rozwiązaniu napinana jest zarówno część pasa obejmująca lędźwia, jak i część podtrzymująca piersi oraz brzuch. Przesunięcie tłoka napinacza o 50mm wyraża się podwójnym ściągnięciem pasa, który skróci się o 100mm. Działanie napinacza ma miejsce w bardzo wczesnej fazie zderzenia jeszcze przed przemieszczeniem się podróżnych. Czas od-palenia (inicjacji) wynosi 20ms licząc od początku zderzenia.

Jako stały materiał wybuchowy dla pirotechnicznych napinaczy pasów stosuje się materiał na bazie nitrocelulozy. Powstałe w wyniku reakcji chemicznej ciśnienie gazów przesuwa tłoki w rurce hamujących. Linki zamocowane do tłoków i do klamer pasów pociągają oba zaciski pasów ku dołowi, powodując w ten sposób naprężenie pasów i utrzymanie ciał podróżnych jak najbliżej siedzenia i oparcia z zagłówkiem.

Po odpaleniu ładunku pirotechnicznego, wianek złożony z kulek (9) (rys. 2.) ułożonych wokół stożka (C) przeciwstawia się zwolnieniu linki w kierunku wskazanym przez strzałkę, a więc w konsekwencji zwolnieniu pasa podtrzymującego podróżne-go.

Rys. 2.
Budowa pirotechnicznego napinacza pasów oraz sposób blokowania tłoczka po odpaleniu w celu niedopuszczenia do jego cofnięcia:
1 - płytka,
2 - wspornik,
3 - rolka,
4 - nit rolki,
5 - rurka,
6 - śruba mocująca,
7 - generator gazu,
8 - podkładka,
9 - kulki,
10 - naklejka informacyjna,
12 - kod i data produkcji,
13 - linka i zatrzask.

Zapłon ładunku pirotechnicznego jest potwierdzony przez zapalenie kontrolki na tablicy wskaźników.

 

 

 

 

 

 

 

copyright© kamil 'kamilek' szamreta 2003                                                                                   Mechaniak Developez Team